You homo sapiens with your television and your drugs!
Walter Tevisin "Mockingbird" kertoo ankeasta tulevaisuudesta, jossa, hiukan "Brave New Worldin" tavoin ihmiset pidetään tyytyväisinä huumeilla ja viihteellä eikä kenenkään tarvitse tehdä mitään, muuta kuin toteuttaa itseään ja olla onnellinen, koska robotit tekevät kaikki tyot. Jostain kumman syystä uusin muotivillitys on kuitenkin suorittaa joukkoitsemurha julkisella paikalla, sytyttämällä itsensä tuleen, aina muutama kaupunkilainen yhdessä. Lukutaito on kadonnut maailmasta kokonaan, mutta yliopiston tutkija Bentley oppii vahingossa lukemaan kaivellessaan filmiarkistoja. Hänelle avautuu vanhojen mykkäelokuvaklassikoiden kautta aivan kummallinen maailma, jossa on perheitä, väkivaltaa, sotaa, parisuhdedraamaa ja muuta aivan kummallista. Hänestä kehittyy intohimoinen lukija, joka etsii kirjoja shakkioppaista runokokoelmiin ja Raamattuun.
Suurin osa kirjasta koostuukin hänen päiväkirjamerkinnoistään, jotka välillä ovat pohtivia ja runollisia, välillä kertaavat hänen muistojaan eri kasvatuslaitoksissa, joissa lapset ja nuoret opetettiin huumeiden, videoiden ja meditaation avulla olemaan täysin yksin ja keskittymään vain itseensä haaveena jonkinlaisen new age-nirvanan saavuttaminen. Välillä, kuten hänen päätyessään vankilaan, päiväkirjamerkinnät ovat epätoivoisia ja lyhyitä, kuten "Tiedän, mistä loytäisin täältä bensakanisterin ja minulla on sytytin"
Kirjan edetessä Bentley havahtuu yhä enemmän häntä ympäroivään todellisuuteen, hän alkaa elää yhdessä naisen kanssa ja joutuu tästä syystä vankilaan (koska yhdessä asuminen ja pitkät parisuhteet ovat laittomia), karkaa vankilasta, elää jonkin aikaa yhteiskunnasta erillään piileskelevät puritaanilahkon parissa, jossa hän lukee Raamattua ääneen ja tutustuu elämänsä ensimmäisen kerran yhteisolliseen elämään, ja palaa taas etsimään rakastettuaan New Yorkiin. Kirjan toinen päähenkilo on huippuälykäs robotti, joka haaveilee kuolemasta ja toisaalta taas inhimillisestä elämästä. Kirjassa on omalaatuinen, melankolinen tunnelma ja se tuntuu monella tavalla kypsemmältä ja syvällisemmältä kuin "Brave New World", vaikka näillä kirjoilla onkin paljon yhteistä. Välillä se tarina muuttuu suorastaan surrealistiseksi kauhuksi - esimerkkinä vaikka tehdas, jossa täsmälleen samannäkoiset, ulkoisesti ihmistä muistuttavat robotit ovat koonneet ja purkaneet samoja leivänpaahtimia satojen vuosien ajan, koska yhtään ihmistä en ole enää paikalla korjaamassa koneitten tekemää virhettä. Jatkuvasti huumattuna olevat kaupunkilaiset eivät tajua olevansa viimeisiä lajissaan - kymmeniä vuosia sitten päätettiin vähentää syntyvyyttä ja yhtäkkiä kolmekymppiset ovatkin maailman nuorimpia, sillä valtion jakamissa huumeissa on ehkäisyainetta. Eikä mitään diktatuuria, johtoporrasta tai salaliittoa ole olemassa - ihmiset eivät vaan kerta kaikkiaan kontrolloi enää omia kaupunkejaan.
Nähtävästi kirjailija oli teoksen aikoihin toipumassa alkoholismista, ja havahtuminen maailman kokemiseen täysin selvin aivoin on tärkeä teema kirjassa. Ehkä se myos ottaa kantaa 60-70-luvun kulttuurivirtauksiin (Mockingbird on kirjoitettu vuonna 1980), koska kirjassa kaikki asiat, joita taiteilijapiireissä yleensä on pidetty vapauttavina: huumeet, new-age-tyyppinen itseriittoinen hengellisyys etc. osoittautuvatkin ihmiskunnan uudeksi tyranniaksi.
Ihastuin itse tarinaan melkoisesti, sillä se yhdisti niin monta suosikkiteemaani - dystopian, inhimillisen uteliaisuuden ja tiedonhalun, kirjallisuuden, rakastamani mykkäelokuvat ja runot toimivaksi kokonaisuudeksi.
Kiitos tämän kirjan esille tuomisesta. Muutenkin kirja-aiheinen ploki on kiinnostva, koska joskus harvoin ei ole mitään mielessä kirjastossa vieraillessa. Samaan syssyyn haluan kummastella, miksi vaikkapa klassikoita on niin vaikea löytää. Joskus haluaisin ostaa suvun nuoremmille vaikkapa Robin Hoodia, Veljeni leijonamieltä, Eemeleitä tai vaikkapa Kolmea muskettisoturia, mutta ainoa paikka, mistä niitä saattaa löytää, on divari. Sekin mielestäni on kannanotto kustantamoilta, että kirjan tulee myydä nopeasti ja sillä ei oletetakaan olevan pysyvämpää arvoa kuin sesongin sisäänheittotuotteena.
VastaaPoistaPuhumattakaan nyt alkavasta poliittisesta korrektiudesta vaikkapa Peppi Pitkätossun kohdalla. Puistattaa. Asioita ei siis kyetä näkemään enää historiallisessa kontekstissaan, vaan me pitää joidenkin mielestä "siistiä" aikaan sopiviksi. Pidän kehitystä huolestuttavana.
SAMI